Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Co kupić, a co sprzedać

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Anna Mackiewicz | 2015-06-11 13:58:22
hiszpania, handel, eksport, import, gospodarka

Głównym partnerem handlowym Hiszpanii jest strefa euro. Hiszpania przede wszystkim eksportuje żywność i samochody, importuje zaś surowce energetyczne i chemię.

 

 

 

Wartość eksportu Hiszpanii w 2013 r. wyniosła 234,240 mld euro, czyli 5,2 proc. więcej niż w 2012 r. (226,115 mld euro). Biorąc pod uwagę, że ceny eksportu spadły o 0,2 proc., realny wzrost eksportu był wyższy i wyniósł 5,4 proc. Wartość hiszpańskiego importu wyniosła 250,195 mld euro, czyli 1,3 proc. mniej, niż w 2012 r. - podało Ministerstwa Gospodarki i Konkurencyjności Hiszpanii.

Deficyt obrotów handlowych spadł w tym czasie o 48 proc. liczony rok do roku i wyniósł 16 mld euro. Wskaźnik pokrycia importu z eksportem wyniósł 93,6 proc. wobec 87,9 proc. w 2012 r.

Na wzrost eksportu w 2013 r. wpływ miała pooprawa sytuacji gospodarczej na rynkach przede wszystkim strefy euro, czyli głównego partnera handlowego Hiszpanii. Największą wymianę handlową Hiszpania prowadzi z Francją (16 proc. eksportu), Niemcami (10 proc.) Portugalią (7,5 proc.) oraz Włochami (7 proc. eksportu).

 

Źródło: Bank Światowy
 

Największy udział we wzroście eksportu miały:

  • środki produkcji (20,7 proc. udziału w eksporcie i wzrost o 11 proc. r/r)
  • żywność (15,2 proc.; +5 proc.)
  • samochody (14,3 proc.; +10 proc.)
  • produkty chemiczne (14 proc.; +6 proc.)

 

W imporcie dominowały:

  • produkty energetyczne (22,8 proc.; - 7,7 proc.)
  • środki produkcji (17,2 proc.; +1,6 proc.)
  • produkty chemiczne (15 proc.; +0,5 proc.)

 

Hiszpania zachowała pozytywne saldo obrotów z UE, które w 2013 r. wyniosło 17,695 mld euro (+38 proc.), przy czym kształtowało się ono odmiennie w przypadku państw strefy euro (ok. 11 mld euro) i pozostałych państw unijnych (6,7 mld euro).

Korzystna sytuacja w wymianie handlowej była przede wszystkim rezultatem wzrostu eksportu (+4,7 proc.) i utrzymaniu się relatywnie niskiej dynamiki hiszpańskiego importu (+1,3 proc.).

 

 

Źródło: Bank Światowy

 

Hiszpania w 2013 r. importowała towary głównie z UE (51,5 proc.; +1,3 proc.) w tym ze strefy euro (41,5 proc.; +1,2 proc.). Z Niemiec pochodziło 11 proc. towarów (+2,4 proc.), a z Francji 10,9 proc. (+2,5 proc.).
 

Polska-Hiszpania

 

Polska nie jest wprawdzie postrzegana przez Hiszpanię jako strategiczny partner handlowy, ale zajmuje czołową pozycję wśród nowych państw członkowskich UE. Hiszpania w 2013 roku była 10. partnerem handlowym Polski w eksporcie wśród państw UE i 8. pod względem importu.

W 2013 r. udało się przywrócić nadwyżkę w wymianie handlowej z Hiszpanią, Polska zanotowała dodatnie saldo (81,63 mln euro). Polski eksport wyniósł 3.447,04 mln euro i był wyższy o 20,7 proc. w porównaniu z rokiem 2012, a import zwiększył się o 8,3 proc. i wyniósł 3.365,42 mln euro.

 

 

Obroty handlowe Polska – Hiszpania w latach 2011 – 2014 (w mln euro)

 

2011

Dynamika 2010=100

2012

Dynamika 2011=100

2013

Dynamika 2012=100

2014 6 m-cy

Dynamika 2013=100

Obroty

6.265,89

106,00

6.021,09

96,10

6.812,46

113,1

3.602,70

107,5

Eksport

3.272,89

102,30

2.855,77

87,30

3.447,04

120,7

1.991,84

122,3

Import

2.993,00

110,30

3.165,32

105,80

3.365,42

108,3

1.610,87

93,5

Saldo

279,89

 

-309,55

 

81,63

 

380,97

 

 

Źródło: GUS, Insigos

 

Od stycznia do sierpnia 2014 r. obroty handlowe między Polską a Hiszpanią wyniosły 4,69 mld euro. Dla Hiszpanii saldo wymiany handlowej z Polską było ujemne i wyniosło 415 mln euro.

Wartość importu polskich towarów wyniosła 2,55 mld euro, natomiast Hiszpania w tym samym czasie wyeksportowała do Polski towary o wartości 2,14 mld euro. Dla porównania w pierwszych ośmiu miesiącach 2013 r. obroty handlowe wyniosły 4,32 mld euro, a saldo wymiany handlowej z Polską było dla Hiszpanii dodatnie i sięgnęło 140,7 mln euro.

Wartość polskiego importu osiągnęła wówczas 2,09 mld euro, natomiast Hiszpania wyeksportowała towary o wartości 2,23 mld euro.

W pierwszych ośmiu miesiącach 2014 r. wartość hiszpańskiego importu towarów z Polski wzrosła o 22 proc., natomiast hiszpański eksport do Polski zmniejszył się o 4 proc. w porównaniu do tego samego okresu poprzedniego roku. Obroty handlowe między Polską a Hiszpanią wzrosły o 8,7 proc.
 

W polskim eksporcie do Hiszpanii, pod względem wartości sprzedanych towarów (do sierpnia 2014 r.), dominowały:

  • maszyny i urządzenia mechaniczne, sprzęt elektryczny i ich części
  • wyroby przemysłu chemicznego i przemysłów pokrewnych
  • pojazdy i jednostki pływające
  • tworzywa sztuczne i wyroby z nich, kauczuk i wyroby z kauczuku
  • metale nieszlachetne i wyroby z nich
  • artykuły rolno-spożywcze (głównie mięso i nabiał)
  • wyroby różne (głównie meble i zabawki)
     

Z Hiszpanii Polska importuje głównie:

  • artykuły rolno-spożywcze (ryby i przetwory rybne, oliwa z oliwek, wino, cytrusy)
  • wyroby przemysłu chemicznego
  • statki powietrzne, jednostki pływające
  • urządzenia mechaniczne i elektryczne
  • wyroby z metali nieszlachetnych

 

Możliwości eksportowe polskich branż i towarów

 

 

Niszą rynkową dla polskich przedsiębiorców mogą być branże:

  • spożywcza
  • meblowa
  • jachtowa
     

W sektorze spożywczym istnieje potencjał dla eksportu polskich mrożonek warzywno-owocowych oraz soków owocowych. Wysoki popyt jest również na mięso wołowe wysokiej jakości. Popyt w tej branży przewyższa podaż, a mięso wołowe sprowadzane jest do Hiszpanii głównie z państw Europy Zachodniej.

Potencjalnymi klientami polskich producentów żywności mogą być duże firmy zaopatrujące hiszpańskie restauracje, hotele i duże sieci handlowe, które na polskim rynku poszukują produktów konkurencyjnych cenowo wobec rodzimych towarów.

Możliwości polskim producentom stwarza również hiszpańska branża meblowa. Polska znajduje się na 6. miejscu wśród dostawców mebli do Hiszpanii, a wartość importu z naszego kraju wyniosła w 2011 r. około 153 mln euro. Polskie meble są cenione przez Hiszpanów. Zamknięcie w Hiszpanii wielu fabryk zaopatrujących ten segment rynku spowodowało, że powstała luka, którą mogą wypełnić polscy producenci.

Coraz większym uznaniem na rynku hiszpańskim cieszą się polskie jachty. Mimo odczuwalnych skutków kryzysu gospodarczego, w Hiszpanii wciąż jest wysoki popyt na dobra luksusowe.