W dniach 14-15 lutego odbyła się XVI edycja międzynarodowych Targów Biznesu i Inwestycji IMEX IMPULSO EXTERIOR w Madrycie.
Coroczne targi są miejscem spotkań i referencją dla wszystkich przedsiębiorstw, organizacji i instytucji prezentujących różnorodne produkty i usługi związane z handlem zagranicznym. W tegorocznej edycji udział wzięło 50 wystawców z 70 państw. Dodatkowo, w ramach wydarzenia odbyły się 85 konferencje oraz wiele sesji networkingowych przedsiębiorców.
Celem targów było m.in. umożliwienie firmom hiszpańskim nawiązania kontaktów z przedstawicielami instytucji oraz biznesu specjalizujących się we wspomaganiu działań eksportowych i inwestycyjnych firm.
Stoisko narodowe, zorganizowane przez Wydział Promocji Handlu i Inwestycji w Madrycie cieszyło się ogromnym zainteresowaniem przedstawicieli hiszpańskich firm z różnych sektorów. W ciągu dwóch dni odbyło się kilkadziesiąt spotkań biznesowych.
Polskie stoisko odwiedziła Ambasador RP w Hiszpanii Pani Marzenna Adamczyk. Przeprowadziła wiele spotkań z członkami polskiej delegacji. Rozmowy, z udziałem I Radcy M. Węglarczyka, dotyczyły m.in. praktycznych aspektów promocji gospodarczej oraz prowadzenia biznesu w Hiszpanii. Pani Ambasador przedstawiła również możliwości nawiązania współpracy pomiędzy gminami z Polski i Hiszpanii.
Na polskim stoisku narodowym prezentowała się Gmina Gniewino. Przedstawiciele Gminy rozmawiali z hiszpańskim biznesem na temat praktycznych aspektów inwestowania na terenie Gminy. Eksperci z Gniewina przedstawili narzędzia wsparcia oferowane przez instytucje rozwoju Gminy oraz konkretne tereny inwestycyjne.
Ponadto, w wydarzeniach gospodarczych polskiego stoiska wzięła udział dyrektor Polsko-Hiszpańskiej Izby Gospodarczej oraz szefowa LOT na półwysep iberyjski.
W trakcie targów zorganizowano również specjalną konferencję biznesową na temat Polski. Podczas konferencji przedstawiciele Gminy prezentowali możliwości inwestycyjne oraz walory turystyczne Gniewina. Kierownik Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji omówił różne aspekty polsko-hiszpańskich relacji gospodarczych.
W wydarzeniu uczestniczyli liczni hiszpańscy przedsiębiorcy zainteresowani ekspansją w Polsce, którzy m.in. byli bardzo zainteresowani informacjami na temat realizowanej polityki ekonomicznej polskiego rządu.
Hiszpańskim firmom przekazywane były informacje na temat ogólnej sytuacji gospodarczej w Polsce, możliwości inwestycyjnych, zakładania działalności gospodarczej, udziału w przetargach oraz zachęt inwestycyjnych w poszczególnych regionach.
W godzinach popołudniowych na polskim stoisku odbyła się sesja networkingowa w trakcie której hiszpańscy przedsiębiorcy mieli okazję do bezpośredniego poznania polskich ofert inwestycyjnych, w tym z Gniewina. Rozmowy B2B były bardzo konkretne i powinny zaowocować wieloma kontraktami oraz inwestycjami.
W wydarzeniu wzięli udział zarówno przedstawiciele małych i średnich firm, jak i największych przedsiębiorstw i banków hiszpańskich (takich jak Santander, DHL, Bankia, Maersk, AXA, Bankinter), a także przedstawiciele instytucji odpowiedzialnych za promocję handlu i inwestycji z wielu państw (ICEX, izby przemysłowo-handlowe, Australia-Spain Business Association, CDTI, etc.).
Hiszpańscy rozmówcy podkreślali wysoki poziom profesjonalizmu reprezentowany przez przedstawicieli Gminy Gniewino oraz atrakcyjność terenów inwestycyjnych Gniewina.
Na uroczystej kolacji (o charakterze networkingowym) w dniu 15 lutego organizatorzy targów (w tym dyrekcja banku Santander oraz prezesi wielu hiszpańskich firm) wyróżnili Polskę jako szczególnie interesującego i przygotowanego wystawcę oraz partnera biznesowego. Gospodarze podkreślali walory inwestycyjne oraz turystyczne Gminy Gniewino.
W polskich wydarzeniach promocyjnych w trakcie IMEX 2018 uczestniczyli obecni na targach polscy przedsiębiorcy z sektorów energetycznego oraz finansowego.